ERMENEK MUT YOLUNUN YAPILIŞ ÖYKÜSÜ
- Detaylar
- Kategori: Köşe Yazılarım
- Yayın tarihi: Cumartesi, 11 Aralık 2010 00:00
- Yazar: hasan-simsek
- Gösterim: 2424
ERMENEK MUT YOLUNUN YAPILIŞ ÖYKÜSÜ
Dünya gündeminde uzun yıllardır Filistin-İsrail, İrlanda-İngiltere, Kuzey ve Güney Kore anlaşamamazlıkları; Türkiye gündeminde de Kıbrıs meselesi vardır. Bu anlaşamamazlıklar uzun yıllardan beri güncelliğini korur. Ermenek’te de uzun yıllardan beri güncelliğini koruyan ve her zaman gündeminde olan en önemli meselelerden biri de Ermenek-Mut yolunun yapımı, ıslahı meselesidir. Buradaki ana sıkıntı bu yolun Mut halkı ile pek fazla bir ilgisi olmamasıdır. Mut bu konuda duyarlı değildir, çünkü yolun Mut’a ekonomik bir katkısı yoktur. Motorlu taşıtların geçeceği kadar olsun onlar için yeterlidir. Yol Ermenek için ekonomik ve sağlık açısından son derce önem arzder. Tek tarflı talep olunca iki ilçenin ayrı illere bağlı olması yolun yapılmasını ve onarılmasını bürokrasi bakımından zorlaştırıyor
Geçen gün internet gazetelerini okurken “ermenek haber” sitesinde emekli öğretmen Halit Aksungur’un Ermenek-Gülnar yolununun yapımı hikayesini okudum. Yol 1886 yıılnda yapılmış. Geçilmesi aşılması zor bir yoldur. Bu yol o dönemlerde bir Ermenekli’yi Silifke’ye kadar götürüyordu. Dahasını da söyleyelim 1934 yılında çalışmaya başlayan Ermenek Hidro Elektrik Santrali’nin makinelerinin kağnılarla Aydıncık limanından getirilmesi bu yolla olmuştur.
Bu yolun kullanışlı olmaması, Karaman-Bucakkışla yolunun kışları kapalı olması, Mut’a ulaşan katır yolunun düzgün güzergâhlardan geçmemesi vb. nedenlerle 1950’li yıllarda ve öncesinde büyük kentlere ulaşım Ermenek’te büyük bir dertti. 1950-1960 yılları Türkiye genelinde karayolları ağının genişleyip dallanıp budaklandığı yıllardır.
Ermenek-Mut yolunun bakım ve ıslahı dün ve bugün sorun olduğu gibi Mut ilçesi Karaman iline bağlanmadığı müddetçe yolun Mut tarafı yarın da sorun olacaktır. Yukarıda da ifade ettiğim gibi bu yolun bakımlı olup olması Mut’u fazla etkilemiyor.
Karaman-Bucakkışla-Ermenek-Anamur güzergâhının iyileştirilmesi ve kışları açık olması Karaman halkının Anamur’a olan ilgisine bağlıdır. Karaman’ın merkezdeki halkının Anamur’a ilgisi oranında bu yol önem arzeder. Değilse eskisi gibi yayla yolu olarak kalır. Karamanoğlu Mehmet Bey ve Balkusan’ın önemi arttıkça bu yolun da işlerliği artacaktır.
Birkaç yıl önce yöremizde söz sahibi bir arkadaşım Ermenek-Mut yolunun ne zaman yapıldığını bana sordu. Hâlbuki ben bu yolun ne zaman ve nasıl yapıldığını bizat yolu yaptıran saygın kişiden dinleyerek 2004’ün Mayıs ayında Yeşil Ermenek’te ayrıntıları ile yazmıştım. Bir daha özet olarak yazayım. Ermenek-Mut yolunu olağanüstü bir güç sarfederek yapımını sağlayan kişi bugün hayatta olan 1918 doğumlu 1957-1960 yılları arasında Demokrat Parti’den Konya milletvekili olan Sami Soylu’dur.
1958 yılının Karayolları Genel Müdürüne göre, trafik sıkışıklığı ve yolun işlekliği bakımından Ermenek-Mut veya Ermenek Karaman yolunun ellerindeki projelere göre sekiz on yıl sonra ele alınabileceğinin hesabı yapılır.
Bir Ermenekli olan Konya Milletvekili Sami Soylu Ermenek ve çevresini ve yöredeki mahrumiyeti çok iyi bildiğinden yoğun temasları ve çabaları sonucu plan ve projeler yeniden düzenleterek Ermenek-Mut yolunun kış mevsiminde karla kapalı olmayan Göksu vadisi güzergâhından geçirilmesine çalışır ve bunda da başarılı olur.
Ermenek-Mut yolunun projesinin büyük bir kısmı ormanlar arasından geçtiğinden Orman İdaresi’ne orman yolu yaptırmak düşüncecsiyle Tarım ve Orman Bakanı ile temasa geçilmiş , yapılan müzakereler sonunda , orman yolları ödeneğinden kâfi miktarda ödenek alınmak suretiyle hemen işe başlanmış . Sami Soylu Karayolları’nda bir şantiye şefi gibi çalışarak 1,5 sene gibi kısa bir zamanda işin bitirilmesini sağlamış ve yol 1960 yılının Mayıs ayının beşinde bakımının yapılması için Karayolları Genel Müdürlüğüne devir ve teslim edilmiştir. Karayolları İdaresi o zaman 95 km olan yolu zamanla islah ederek bugün için ihtiyacı karşılayacak hale getirmiştir. Günümüzde yolun çok büyük ağır vasıtaalrın geçeceği hale getirilmesi için çalışmalar yapılmaktadır.
Sonuç olarak, kış aylarında sürekli kapalı kalan ve Ermenekli’yi Göksu Vadisi’ne 5-6 ay sürekli mahkum eden doğa şartları, Sami Soylu’nun olağanüstü buluş ve gayretleri ile Mut-Ermenek yolunu orman idaresinin önemli bir ihtiyacı olarak göstermesi, onların ödenekleri ile yaptırması mümkün olmuş. 1960 yılının Mayısında Ermenek-Mut karayolu motorlu taşıtların geçebileceği şekilde açılmıştır. Günümüzde Ermenek-Mut yolu yapım haberleri yolun iyileştirilmesinden başka bir şey değildir.1918 doğumlu olup hâlen sağ olan Sami Soylu’ya sağlık ve afiyet diler Ermenek ve çevresine verdiği hizmetlerinden dolayı teşekkür ederiz.
11.12.2010
*Şimşek, Hasan, Mut Yolunun Yapılış Öyküsü, Yeşil Ermenek 2004 Mayıs ayı sayıları.